сряда, 9 октомври 2013 г.

Как трябва да общуваме с терминално болни пациенти?

       Една статия на "medicalnews"
Представяме ви отговора на този чувствителен въпрос на водещия специалист и преподавател по вътрешни болести в Калифорнийският университет – д-р Александър Милман:
Онкологът ми каза, че не са останали никакви варианти за лечение на пациент с метастази: нито химиотерапия, нито лъчелечение, нито хирургична намеса биха имали ефект върху неговото състояние и не биха променили прогнозата на този пациент. За момент си събрах мислите в главата преди да влезна в стаята на пациента, за да се срещна с него.
„Какво правим от тук нататък?“

Лекарите обсъждат здравното състояние на своите пациенти многократно, всеки ден. Въпреки че опитът определено ни помага да станем по уверени и да знаем как да адресираме определени теми, говоренето с терминално болен, относно неговото състояние, е предизвикателство дори и за най-опитните лекари, когато подхождат към тези чувствителни теми. За това са необходими определени умения, които да се основават върху принципа на пациент – ориентирана комуникация. Важното е да осъзнаем, че и за пациента тази тема е неприятна.
Няма универсален отговор или модел, който да използваме при всеки случай, но за мен има определени принципи и стратегии, които винаги съм намирал за доста полезни, при общуването ми с терминално болни.
Преди да се срещна с пациента се опитвам да се запозная максимално много с историята му, като преглеждам цялата документация и се консултирам със други специалисти по съответните проблеми. Препоръчително e да се свържете с лекар, който вече е лекувал този пациент, тъй като това би било от огромна полза. Трябва да се отбележи и че предишният лекар, който се е грижил за този пациент е изградил вече доверие у него, което би  ви помогнало при комуникацията с него.
Когато се срещнете с пациента за първи път е хубаво да се стараете да не правите оценки и да не го поучавате,  по-добре му задавайте отворени въпроси, като по този начин му давате възможността той сам да се изкаже свободно и така да разберете каква е неговата нагласа към заболяването му. Голяма част от пациентите са добре запознати и знаят много за болестта си, за прогнозата ѝ и т.н., докато друга част се срещат с проблема за пръв път. Хубаво е да попитате пациента още в самото начало на разговора Ви какво е чувал и какво знае за болестта си и по този начин да се ориентирате на какви основи да изградите бъдещия Ви диалог, в който е хубаво да дадете шанс на пациента да изрази своите тревоги и опасения още в началото.
Например, ако пациентът смята, че сухотата в устата му, причинена от лечението, е най-големият му проблем, а пък Вие не успеете да обърнете достатъчно внимание на този важен за него въпрос, веднага ще загубите доверието му и ще създадете бариера помежду Ви.
Една от най-тежките задачи, стоящи пред Вас, е да обсъдите прогнозата с пациента. Трябва да отбележите, че въпреки напредъка на медицината, точните времеви прогнози не винаги са верни. Хубаво е да стане ясно, че става дума за статистика, която отразява голяма група пациенти със същото заболяване и че не винаги тази информация се отнася 100% за него самия. Част от пациентите имат нагласата, че те ще бъдат тези които ще опровергаят статистиката, лекарят трябва да е честен за това което науката знае и за това което тя все още не знае. Признанието, че нямаме отговорите на всички въпроси, спомага за това този диалог да придобие по човешки, по-приятелски вид и така да се избегне риска пациентът да възприеме лекаря като арогантен и надут професионалист, от което несъмнено страда комуникацията.
Въпреки трудностите и предизвикателствата на такъв разговор, той трябва да следва принципите на комуникацията между лекар и пациент – не правете оценки, не съдете пациента за грешките му, давайте пълна и точна информация за това какво знаете и какво не знаете, установете здравословна връзка, основана на доверието и разбирателството.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Курс за ПАРАМЕДИК!

  Започна  набирането на новата група за курс  "ПАРАМЕДИК" - 3-та степен на професионална квалификация.   Начало на курса 16.09.20...